OLINOWANIE RUCHOME ŻAGLOWCÓW
W przeciwieństwie do olinowania stałego mającego charakter statyczny, zasadniczą cechą
olinowania ruchomego jest jego dynamiczność.
Na pokładach statków handlowych większą część lin wchodzących w skład olinowania ruchomego
kierowano na pokład w pobliże nadburcia. Na okrętach wojennych postępowano przeciwnie
- tu w obrębie nadburcia stały działa l sprzęt artyleryjski przeszkadzający załodze
w manewrowaniu olinowaniem ruchomym, liny koncentrowały się więc na kołkownicach
przymasztowych.
Za pomocą układów olinowania ruchomego:
- podnoszono reje na miejsce ich pracy na maszcie i zamocowywano je tam w pozycji poziomej, w sposób uniemożliwiający poruszanie nimi w tej płaszczyźnie
- ustalano kąt między reją a osią okrętu dla optymalnego wykorzystania żagli
- podnoszono i opuszczano żagle
- obsługiwano żagle celem właściwego wykorzystania siły l kierunku wiatru
- używano rej - ich końców (noków) jako "dźwigów"
OLINOWANIE REJ, BOMÓW, GAFLI
- Fały - liny służące do podnoszenia ruchomych rej oraz gafli.
- Kontrafały - liny służące do ściągania rei w dół.
- Gaje - liny do kierowania gaflami i bomami i do usztywnienia ich na boki.
- Topenanty - liny służące do podciągania do góry rej za noki na właściwe miejsce przy stawianiu żagli.
- Brasy - liny umocowane na nokach rej i służące do obracania ich w płaszczyźnie poziomej z naciągiem do tyłu.
OLINOWANIE ŻAGLI
- Fały - liny do stawiania niektórych żagli nie mających rej ani gafli.
- Szoty - liny do kierowania dolnymi rogami żagli przy wyciąganiu ich na wiatr.
- Halsy - liny naciągające dolne rogi żagli w dół i do dziobu.
- Gejtawy - liny do podnoszenia dolnych rogów żagli do środka przy ich zwijaniu.
- Gordingi - liny do podciągania dolnych brzegów żagli przy ich zwijaniu.
- Bezangording - lina ściągająca wolny lik bezana w czasie zwijania żagla.
- Buliny - liny do kierowania zewnętrznymi krawędziami żagli z naciągiem do przodu. Kiedy na rejach nie ma żagli, końce bulin przymocowane są do rei.
- Kontrafały - liny służące do ściągania żagli w dół.
- Reflinki - linki zamocowane bezpośrednio do żagli, służące do zmniejszania jego powierzchni przez przywiązanie ułożonej części żagla do rei.
OPRACOWANIE: "KARALUH"