TOWARISZCZ
bark
Trzymasztowy bark zbudowany w 1933 r. w Niemczech, w tej samej stoczni gdzie zbudowano
"Dar Pomorza".
Jest podobny do białej fregaty, posiada jednak bardziej
rozbudowane nadbudówki i inne ożaglowanie tylnego masztu.
Pierwotnie pływał pod nazwą "Gorch Fock"
jako żaglowiec szkolny niemieckiej marynarki wojennej. Jego budowa
miała załagodzić szok, jaki wstrząsnął Niemcami w 1932 r., kiedy podczas wielkiego
sztormu zatonął szkolny "Niobe". "Gorch Fock" miał przyrócić
zaufanie do żaglowców. Drugą wojną światową przetrwał w Strlasundzie. W maju 1945 r.
statek miał odpłynąć na zachód, ale wychodząć z portu wpłynął na minę i
zatonął. W 1947 r. wydobyty i przekazany ZSRR w ramach odszkodowań wojennych. Po
remoncie w Rostocku i Wismarze, w 1950 r., już pod obecną nazwą popłynął do Lipawy, a
w następnym roku pożeglował do Odessy i został przekazany szkole morskiej w Chersoniu.
Nazwę odziedziczył po 4-masztowym barku szkolnym zbudowanym w 1892 r. w Belfaście jako
"Lauriston", który trafił pod banderę rosyjską w 1916 r. a przemianowany na
"Towariszcza" w 1924 r. został zatopiony przez Niemców w 1941 r.
W 1957 r. obecny "Towariszcz" opłynął świat trasą
dookoła przylądka Horn a w latach 1974 i 1976 dwukrotnie zwyciężył w regatach
Operacja Żagiel. Należy do grona najszybszych współczesnych żaglowców. Najczęściej
pływa na trasie dookoła Europy między Morzem Czarnym i Bałtyckim.
Jego siostrzanymi żaglowcami są amerykański "Eagle"
i portugalski "Sagres II" a na jego wzór
zbudowany został nowy "Gorch Fock (II)".
DANE TECHNICZNE
długość max. - 82,6 m
szerokość - 12 m
zanurzenie max. - 5,2 m
pojemność - 1392 BRT
powierzchnia żagli - 1812 m2
silnik - pomocniczy 500 KM
załoga - 45 osób załogi stałej + 145 uczniów
rok budowy - 1933
typ - bark trójmasztowy
stocznia - Bolhm und Voss, Hamburg, Niemcy
materiał konstr. - stal
armator - Szkoła Morska w Chersoniu, Ukraina
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"