DAR MŁODZIEŻY
fregata
12 listopada 1981 roku, z pochylni zakładu "C" Stoczni Gdańskiej, spłynął
biały kadłub żaglowca noszącego nazwę "Dar Młodzieży". Uroczyste podniesienie bandery
odbyło się 4 lipca 1982 r. Matką chrzestną została Helena Jurkiewicz - żona wielce
zasłużonego komendanta "Daru Pomorza", kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza.
Statek zastąpił w szkoleniu stojący przy Nabrzeżu Pomorskim portu gdyńskiego wysłużony
"Dar Pomorza", który od tego dnia stał się
oficjalnie statkiem - muzeum.
"Dar Młodzieży" to żaglowy statek
szkolny typu B-95. jego głównym konstruktorem Jest inż. Zygmunt Choreń. Statek jest
trzymasztową fregatą dysponującą 26 żaglami o powierzchni 3137,5 m2.
Napęd pomocniczy stanowią dwa silniki o mocy 750 KM. Długość całkowita wynosi 109,2
m wraz z bukszprytem, szerokość- 14 m, zanurzenie maksymalne- 7 m. Statek dysponuje 150
miejscami dla praktykantów, natomiast załoga liczy 44 osoby. Ponadto mogą być
zaokrętowani pracownicy dydaktyczni, żeglarze i goście, dla których statek dysponuje:
- dwoma kabinami jednoosobowymi (wc, prysznic, umuwalka),
- pięcioma kabinami dwuosobowymi (wc, prysznic, umuwalka),
- sześcioma kabinami dwuosobowymi (umywalka),
- jedna kabina czteroosobową (umywalka).
Statek jest własnością Skarbu Państwa, a armatorem jest Wyższa Szkoła Morska w
Gdyni, uczelnia kształcąca od 75 lat oficerów nawigatorów, mechaników, elektryków i
radiooficerów okrętowych, a także wykwalifikowane kadry w zakresie obsługi portów i
floty, zarządzania oraz remontu maszyn i urządzeń portowych i okrętowych.
Na "Darze Młodzieży" szkoleni są studenci nawigatorzy na
przemian z Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i w Szczecinie.
"Dar Młodzieży" jest najnowszym żaglowcem Polskiej Marynarki Handlowej i należy
do ścisłej czołówki najpiękniejszych żaglowców na świecie. Dziennikarze z wielu
krajów nadali polskiej fregacie różne imiona jak: "Biała Dama", "Księżniczka
Oceanów", "Piękna Polka". Pieniądze na budowę zebrała przede wszystkim
polska młodzież, stąd wzięła się nazwa statku.
Opis rejsów "Daru Młodzieży"
DANE TECHNICZNE:
długość max. -109,2 m
długość kadłuba - 94,2 m
wysokość max. - 50,1 m
szerokość - 13,9 m
zanurzenie - 6,3 m
tonaż - 2385 BRT
wyporność - 2946 t
liczba żagli - 26
powierzchnia żagli - 3137,5 m2
silnik - 2x750 KM, Cegielski-Sulzer, Diesel
rok budowy - 1982
typ - fregata trzymasztowa
załoga - 150 praktykantów +44 załogi stałej
stocznia - Stocznia Gdańska
materiał konstr. - stal
armator - Wyższa Szkoła Morska w Gdyni
Osiągi pod żaglami:
największy dzienny przebieg: 264.7 Nm
(średnia prędkość 11.29 węzłów)
największy przebieg na wachcie: 56.1 Mm
(średnia prędkość 14.2 węzłów)
maksymalna prędkość chwilowa: 16.5 węzłów
Osiągi pod silnikiem:
prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
prędkość maksymalna: 12 węzłów
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "KID"
na podstawie: www.zeglarstwo.waw.pl; www.makeup.com.pl/cdromfoto/;
"Jednostki żaglowe w szkoleniu kadr marynarskich i kształtowaniu postaw młodzierzy", praca zbiorowa wydawnictwa AMW