REJSY "DARU MŁODZIEŻY"
"Dar Młodzieży" mimo swojej krótkiej historii odbył już wiele interesujących rejsów.
W pierwszy, dziewiczy rejs "Dar Młodzieży" wypłynął 10 lipca 1982 r.
pod dowództwem kpt.ż.w. Tadeusza Olechowicza, by wziąć udział w
"Cutty Sark Tall Ships' Races" (na trasie Flamouth - Lizbona - Vigo - Southampton)
zdobywając pierwsze miejsce w swej klasie.
22 lipca 1983 r. żaglowiec wyruszył w długą, siedmiomiesięczną podróż
pod dowództwem kpt.ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Celem była Japonia i zlot żaglowców
szkolnych w ramach "Osaka Sail '83", z okazji
400 lecia zamku w Osace. Podczas tego rejsu po raz pierwszy przekroczył równik.
"Dar Młodzieży" zabrał na pokład 119 studentów Wyższej
Szkoły Morskiej w Gdyni, którzy spędzili na morzu pełny semestr nauki. Zmienne warunki
wietrzne mocno utrudniały statkowi manewrowanie pod żaglami. Na ostatnim odcinku udało
się jednak postawić wszystkie żagle i fregata majestatycznie wpłynęła do
wewnętrznego portu w Osace, witana owacyjnie przez zgromadzone tłumy na nabrzeżu. Przez
12 dni pobytu w Osace przewinęło się przez pokład ponad 200 000 gości. Podróż
trwała 217 dni, żaglowiec przebył 28 065 mil morskich i odwiedził 13 portów.
Kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel '84. "Dar Młodzieży"
wypłynął 31 marca 1984r. zabierając na pokład studentów z Wyższej Szkoły Morskiej
w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na
Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Pn. do portu Halifax. Na tym etapie "Dar
Młodzieży" zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański "Eagle" i
boliwijski "Simon Boliwar". Był to duży sukces statku i jego załogi pod
dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Wspolna żegluga wszystkich żaglowców
prowadziła do portu Gaspe u ujscia rzeki Św.Wawrzyńca, a następnie do Quebeck, które
było głównym gospodarzem Operacji Zagiel '84 w 450 rocznicę odkrycia drogi rzeką
Św.Wawrzyńca przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera.
Przez dwa następne miesiące statek pływał głównie po Morzu Śródziemnym.
10 lipca 1986r. "Dar
Młodzieży" pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył z Gdyni na
kolejne regaty: Operacja Żagiel '86 do Newcastle. Przez 4 dni postoju w porcie przez
pokład "Daru Młodzieży" przewinęło się mnóstwo zwiedzających, a statek
został uznany za najpiękniejszy żaglowiec Operation Sail '86. Podczas wyścigu nie
sprzyjały naszemu żaglowcu wiatry, nie pomogła mordercza praca studentów i załogi,
pierwszy na mecie zjawił się "Kruzensztern".
3 września 1987r. pod dowódctwem kpt. ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył w wielki rejs
dookoła świata. W pierwszym etapie poprzez Ocean Atlantycki, Rio de Janerio, wokół
Przylądka Dobrej Nadziei i Ocean Indyjski "Dar" dopłynął do portów
Australii i Nowj Zelandii, aby uczesniczyć w uroczystościach 200-lecia osadnictwa
brytyjskiego na Piątym Kontynencie. "Dar Młodzieży" witany był bardzo
entuzjastycznie we wszystkich portach. Podziwiano go za przejście pod pełnymi żaglami
pod mostem u wejścia do Sydney. Znawcy żeglarstwa stwierdzili, że przejście wykonane
zostało po mistrzowsku. Wydarzeniem najbardziej "żeglarskim" było pokonanie
na trasie z Wellington w Nowej Zelandii Do Buenos Aires, przylądka Horn -
"nieprzejednanego", jak mówią żeglarze. Miało to miejsce 6 marca 1988 r.
W ciągu tego rejsu "Dar" przepłynął 32 352 Mm w ciągu 274 dni, dokonując
najdłuższego nieprzerwanego przelotu pod żaglami (1241Mm) za co otrzymał nagrodę
tzw. "Boston Tea Pot".
W latach 1987 - 1988 "Dar Młodzieży" odbywał krótkie rejsy
szkoleniowe po Bałtyku z członkami Ligi Morskiej i innych organizacji młodzieżowych
zwiazanych z morzem.
Lato roku 1989 to udział żaglowca w uroczystych obchodach 800-lecia praw miejskich w
Londynie, 200-lecia Wielkiej Rewolucji Francuskiej w Rouen w ramach imrezy "Les
voiles de la Liberte" (Żagle Wolności) i wreszcie 800-lecia portu w Hamburgu.
W roku 1991 "Dar Młodzieży" brał udział w kolejnym "Cutty Sark Tall
Ships' Races" na wodach W.Brytanii i Irlandii.
W 1992 roku żaglowiec został zaproszony na obchody 500-lecia odkrycia Ameryki przez
Krzysztofa Kolumba - regaty "Columbus '95". Popłynął wtedy szlakiem
pierwszej wyprawy wielkiego odkrywcy z Hiszpanii poprzez Wyspy Kanaryjskie na wyspy
Ameryki Środkowej, a następnie brał udział w największej paradzie żaglowców
XX wieku w Nowym Jorku. Fregata zajęła III miejsce w klasie A.
Rok 1993 to pływanie po wodach Europy, zawinięcie do Nowego Jorku i powrót na regaty do
Irlandii, natomiast w roku 1994 "Dar" odwiedził porty Niemiec, Norwegii, Francji,
W.Brytanii, Irlanii, Hiszpanii, Portugalii.
Rok 1995 to typowe podróże szkoleniowe, podczas których statek zawijał do portów
niemieckich, holenderskich i szwedzkich. Wziął także udział w corocznej Operacji Żagiel na
trasie Edynburg - Bremerhaven - Hrederishaven - Amsterdam - Zeebrugge.
Do końca 1996r.
"Dar Młodzieży" odbył 71 podróży szkoleniowych, odwiedzając 229 portów
Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 258 000 mil morskich.
Przeszkolił 7 486 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz srednich szkoł
morskich.
W pierwszej połowie 1997r. (28.12.96 - 20.08.97) "Dar Młodzieży"
odbył kolejną wielką wyprawę. Celem podróży był udział w regatach "Osaka Sail
'97" i w uroczystościach 100-lecia budowy i modernizacji portu Osaka.
Rejs do Japonii 28.12.1996 - 20.08.1997
W rejs do Japonii "Dar Młodzieży" wyruszył w sobotę 28 grudnia 1996r.
Uroczystość pożegnania żaglowca miała miejsce przy Nabrzeżu Pomorskim na Skwerze
Kościuszki w Gdyni. Celem podróży był udział w regatach "Osaka Sail '97" i
w uroczystościach 100-lecia portu Osaka. Fregatą dowodził kapitan żeglugi wielkiej mgr
inż. Henryk Śniegocki. Załogę stanowiło 35 osób oraz 91 studentów. Dla studentów
pierwszego roku Wydziału Nawigacyjnego rejs był praktyką marynarską, podczas której
poznawali pracę na statku. Odwiedzanymi po drodze portami były Ceuta, Port Said,
Djibouti, Singapur, Hong-Kong, Naha, Kagoshima, Osaka. Tam nastąpiła wymiana załogi.
Kolejną grupę stanowili studenci II roku Wydziału Nawigacyjnego.
W regatach na trasie Hong-Kong - Naha - Kagoshima - Osaka "Dar" w pokonanym polu
pozostawił wiele sławnych żaglowców i zajął I miejsce w klasie A, wyprzedzając m.in.
argentyński żaglowiec "Libertad" i żaglowce japońskie "Kaiwo Maru" i
"Nippon Maru".
Z Osaki przez Penang,
Malediwy i znów Djibuti dotarli do Suezu, a następnie do portu La Coruna, z którego
powrócili do kraju. W La Corunie załogę zastąpiła grupa uczniów Zasadniczej Szkoły
Morskiej w Kołobrzegu. Uczestniczyli oni w drugim etapie europejskiej Operacji Żagiel
na trasie Stravanger - Goteborg.
Powrót do kraju na Zlot Żaglowców z okazji obchodów 1000-lecia Gdańska zakończył tą
długą podróż.
Następnie "Dar Młodzieży" uczestniczył w uroczystościach związanych z obchodami
700-lecia panowania rodziny Grimaldi w Księstwie Monako.
Rejs do Lizbony 14.05-24.06.1998
Rejs trwał 42 dni, rozpoczął się i zakończył w Gdyni, jedynym odwiedzanym portem
była Lizbona (od 29.05 do 04.06.1998). Statkiem dowodził kpt.ż.w. inż. Leszek
Wiktorowicz. Na żaglowców zaokrętowano 102 studentów z Wydziału Nawigacyjnego i
Elektrycznego WSM w Gdyni. Dar Młodzieży odwiedził Lizbonę w ramach Wystawy Światowej
Expo '98, której hasłem przewodnim było "Morze dziedzictwem dla
przyszłości". Uzupełnieniem polskiej expozycji była wystawa pt. "Polska nad
Bałtykiem", przygotowana na pokładzie naszego żaglowca. Uroczystego otwarcia
wystawy dokonali Prezydent RP A.Kwaśniewski, Minister Transportu i Gospodarki Morskiej
Eugeniusz Morawski oraz rektor WSM prof. Piotr Przybyłowski. Honorowym gościem wystawy
był Premier Portugali Antonio Buterras. Podczas postoju w porcie statek był
udostępniony dla zwiedzających.
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: www.zeglarstwo.waw.pl; "Jednostki żaglowe w szkoleniu kadr marynarskich i kształtowaniu postaw młodzierzy", praca zbiorowa wydawnictwa AMW