Golden Hind - Złota Łania

galeon Francisa Drake'a

model Golden Hind

"Golden Hind" to niewielki angielski galeon z czasów panowania Elżbiety I. Na tym właśnie okręcie słynny korsarz, jeden z pogromców hiszpańskiej "niezwyciężonej" armady, Francis Drake (1540-1596) odbył w latach 1577-1580, jako pierwszy Anglik i pierwszy po Magellanie, podróż dookoła świata. Podczas trwającej około trzech lat wyprawy, Francis Drake ze swą załogą, napadał i grabił hiszpańskie statki, kolonie, osady. Bogate łupy zdobyte zostały przez napad na hiszpański "srebrny galeon" - "Nuestra Senora de la Conception" znany także jak "Cacafuego". Pod koniec wyprawy podzielono łupy. Każdemu z marynarzy sypano do jego worka szesnaście trzymanych oburącz mis złota i klejnotów.
Francis Drake zrealizował również oficjalny cel tej wyprawy - zbadał mijane na swej drodze ziemie i wyspy Ameryki Środkowej, zachodnich brzegów Ameryki Południowej, Indii. Niektóre z nich przyłączył do korony brytyjskiej. W nagrodę otrzymał z rąk królowej Elżbiety I tytuł szlachecki.
Jak podają źródła - angielskie okręty były mniejsze od hiszpańskich, lecz szybsze i lepiej uzbrojone. Tym tłumaczyć można pasmo sukcesów tak niewielkiego galeonu jak "Złota Łania". Dużą rolę odegrał także element zaskoczenia - w czasie podróży dokonano bowiem w wyglądzie okrętu pewnych zmian, mających upodobnić go do jednostki handlowej. Zmieniono również jego pierwotną nazwę "Pelikan". W zwycięstwach pomagał "Złotej Łani" także zabobonny wprost lęk, jaki w Hiszpanach budziła sama myśl o spotkaniu z jej dowódcą - Francisem Drake'iem.
W roku 1581 "Golden Hind" umieszczono w suchym doku w Deptford pod Londynem jako pomnik sławy jego kapitana i całego narodu. Przetrwał tam kilkadziesiąt lat a następnie... o tym możesz przeczytać tutaj.

Kliknij - powiększenie (73kB) Kliknij - powiększenie (57kB) Kliknij - powiększenie (84kB)

Plany "Złotej Łani" niestety nie dotrwały do naszych czasów, jednakże znane są ogólne zasady budowy galeonów z epoki elżbietańskiej. Zachowały się liczne zapiski, przekazy, wizerunki, sztychy. Najcenniejsze zapiski powstały na podstawie obserwacji poczynionych przez hiszpańskiego jeńca, więzionego na "Złotej Łani", a dotyczyły głównie uzbrojenia tego okrętu.
PRAWDOPODOBNE DANE TECHNICZNE ORYGINAŁU
długość całk.      - 32 m
szerokość          -  7 m
zanurzenie max.    -  2,8 m
wyporność          - 100 ton
załoga             - 156 osób
rok budowy         - ok. 1560
typ                - galeon
uzbrojenie:
14 dział 18-funtowych
12 dział  9 funtowych
kilka dział małego kalibru

W 1968r. w Wielkiej Brytanii Anglicy zbudowali pierwszą replikę tego galeonu i do dziś kotwiczy ona w Brixham.
W latach 1971-1973 angielski warsztat szkutniczy J. Hinks & Son w Appledore w Wlk. Brytanii po zgromadzeniu wszelkich możliwych opisów i ikonografii "Złotej Łani", starając się zachować pełną wierność z oryginałem, zbudował drugą replikę tego pięknego żaglowca. Wykonano ją na zamówienie Amerykanów, którzy w ten sposób uczcili 400 rocznicę dotarcia Francisa Drake'a na "Złotej Łani" do Kaliforni - w pobliże dzisiejszego San Francisco. Replika żaglowca - płynąc z Appledore - zawinęła najpierw do Londynu, gdzie zwiedziło ją ok. 200 000 osób, a potem popłynęła przez Ocean Atlantycki i Kanał Panamski do San Francisco i pozostała tam jako eksponat miejscowego muzeum stanowiąc wielką atrakcję turystyczną i filmową. W 1985 r. replika okrążyła Ziemię i "zagrała" w filmie "Shogun" stanowiąc jego prawdziwą ozdobę.

DANE TECHNICZNE
długość całk.      - 31 m
wyporność          - 100 ton
powierzchnia żagli - 386 m2
rok budowy         - 1972
typ                - galeon
stocznia           - J.Hinks & Sons, Appeledore, W.Brytania
port macierzysty   - San Francisco, USA

Warto poznać:
Model: Wydawnictwo SZKUTNIK - model kartonowy "Golden Hind" - skala 1:100

OPRACOWANIE: "BAKSZTAG", "KTOSIA"
na podstawie: zeszyt modelarski wydawnictwa SZKUTNIK; A.Perepeczko - "Korsarz jej królewskiej mości"; S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"

Strona główna / Żaglowce historyczne i repliki / Golden Hind