KRUZENSZTERN
bark czteromasztowy
Należący dawniej do ZSRR stalowy, czteromasztowy bark, zbudowany w 1926 r.
przez niemiecką stocznię J.C.Tecklenborg w Wasermünde jako "Padua", na zamówienie
F.Laeisza - armatora flotylli żaglowców, znanej jako P-Flying Line. Był jednym z wielu
ówczesnych windjammerów. Pływał jako
statek szkolno-towarowy wożąc saletrę z Chile, a potem pszenicę z Australii. Po wojnie
został przejęty przez ZSRR i pływał jako statek szkolny Ministerstwa Rybołówstwa
Morskiego. Zabiera na pokład ok. 60 osób stałej załogi i ok. 200 praktykantów.
Jest drugim co do wielkości (po "Siedowie") żaglowcem na świecie.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 114,5 m
wysokość max. - 55,3 m
szerokość - 14 m
zanurzenie - 6,8 m
tonaż - 3725 BRT
liczba żagli - 34
powierzchnia żagli - 3400 m2
silnik - Diesel
załoga - ok. 60 zał. stałej i ok. 200 prakt.
rok budowy - 1926
typ - czteromasztowy bark
stocznia - J.C.Tecklenborg, Wesermünde, Niemcy
materiał konstr. - stal
port - Tallin, Estonia (?)
OPRACOWANIE: "BAKSZTAG", "KTOSIA", "KID"
na podstawie: Jacek Czajewski - "Żagle wracają na oceany"; www.makeup.com.pl/cdromfoto/; inne