DANMARK
fregata
Katastrofa poprzednika "Kobenhavn"
nie zniechęciła Duńczyków do kontynuowania tradycyjnego wychowania marynarzy na
żaglowcach. Na zlecenie rządu duńskiego w 1932 r., w stoczni Nakskow, gdzie
dwa lata wcześniej skończono remont i przebudowę
"Daru Pomorza",
rozpoczęto budowę nowego statku szkolnego. Duńczycy, podobnie jak Niemcy po
stracie "Niobe", nie
mogli sobie pozwolić na ryzyko przy budowie nowego statku i dlatego wykorzystali
doświadczenia zdobyte podczas remontu "Daru Pomorza" - klasycznego wyrobu
stoczniowców hamburskich, gdyż ten dokładnie znany statek wielokrotnie się już
sprawdził. Nowy żaglowiec otrzymał nazwę "Denmark" i wszedł do służby w
1933 r.
W czsie drugiej wojny światowej zakotwiczony był w Jacksonville na Florydzie,
gdzie pod banderą amerykańską służył do szkolenia kadetów amerykańskiej straży
przybrzeżnej.
Obecnie "Danmark" pełni rolę szkolnego żaglowca duńskiej
floty handlowej. Znany jest z kilku regat Operacja Żagiel, tak samo jak drugi duński
statek szkolny "Georg Stage II".
Każdy kandydat na marynarza duńskiego w wieku od 16 do 20 lat musi obowiązkowo przejść
praktykę na jednym z tych żaglowców. Obszarem pływania "Denmark'a" jest głównie
Bałtyk i M.Śródziemnie jednak czasami wypływa w dłuższe rejsy.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 77 m
szerokość - 10 m
zanurzenie max. - 5,2 m
pojemność - 790 BRT
powierzchnia żagli - 1636 m2
silnik - pomocniczy 486 KM
załoga - 20 osób załogi stałej + 80 praktykantów
rok budowy - 1932
typ - fregata trójmasztowa
stocznia - Nakskov, Dania
materiał konstr. - stal
armator - Dyrekcja Wychowania Morskiego w Kodani
port macierzysty - Kopenhaga, Dania
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"