DANMARK

fregata

Danmark Katastrofa poprzednika "Kobenhavn" nie zniechęciła Duńczyków do kontynuowania tradycyjnego wychowania marynarzy na żaglowcach. Na zlecenie rządu duńskiego w 1932 r., w stoczni Nakskow, gdzie dwa lata wcześniej skończono remont i przebudowę "Daru Pomorza", rozpoczęto budowę nowego statku szkolnego. Duńczycy, podobnie jak Niemcy po stracie "Niobe", nie mogli sobie pozwolić na ryzyko przy budowie nowego statku i dlatego wykorzystali doświadczenia zdobyte podczas remontu "Daru Pomorza" - klasycznego wyrobu stoczniowców hamburskich, gdyż ten dokładnie znany statek wielokrotnie się już sprawdził. Nowy żaglowiec otrzymał nazwę "Denmark" i wszedł do służby w 1933 r.
W czsie drugiej wojny światowej zakotwiczony był w Jacksonville na Florydzie, gdzie pod banderą amerykańską służył do szkolenia kadetów amerykańskiej straży przybrzeżnej.

Obecnie "Danmark" pełni rolę szkolnego żaglowca duńskiej floty handlowej. Znany jest z kilku regat Operacja Żagiel, tak samo jak drugi duński statek szkolny "Georg Stage II". Każdy kandydat na marynarza duńskiego w wieku od 16 do 20 lat musi obowiązkowo przejść praktykę na jednym z tych żaglowców. Obszarem pływania "Denmark'a" jest głównie Bałtyk i M.Śródziemnie jednak czasami wypływa w dłuższe rejsy.

DANE TECHNICZNE
długość max.       - 77 m
szerokość          - 10 m
zanurzenie max.    -  5,2 m
pojemność          - 790 BRT
powierzchnia żagli - 1636 m2
silnik             - pomocniczy 486 KM
załoga             - 20 osób załogi stałej + 80 praktykantów
rok budowy         - 1932
typ                - fregata trójmasztowa
stocznia           - Nakskov, Dania
materiał konstr.   - stal
armator		   - Dyrekcja Wychowania Morskiego w Kodani
port macierzysty   - Kopenhaga, Dania
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"

Strona główna / Współczesne żaglowce zagraniczne / Danmark