BELEM
bark
Trzymasztowy bark zbudowany w 1896 r. przez francuską stocznię w Nantes.
Do 1913 r. woził kakao z Ameryki Południowej do Europy. W 1914 r.
przebudowany na luksusowy czterdziestoosobowy jacht. Od 1921 r. był
własnością księcia Westminsteru, po czym został sprzedany irlandzkiemu jachtsmenowi
A.E.Guinnesowi, który zmienił mu nazwę na "Fantome II" i odbył na nim m.in.
rejs dookoła świata w czasie 18 miesięcy.
W 1950 r. został sprzedany włoskiej fundacji imienia Giorgio Cini i przetaklowany
na barkentynę. Pod nazwą "Giorgio Cini" służył jako statek szkolny weneckiej organizacji
opiekującej się sierotami po marynarzach. Później stał zakotwiczony w Wenecji jako hulk
szkolny.
W 1979 r. odkupili go francuscy miłośnicy żaglowców, przywrócili dawny kształt
i pierwotną nazwę "Belem". Początkowo cumował w Paryżu jako statek-muzeum.
W 1985 r. żaglowiec odzyskał zdolność żeglugową i powrócił
na morze. Rok później przepłynął Ocean Atlantycki z 19 osobową załogą.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 54,9 m
szerokość - 8,8 m
zanurzenie max. - 4,6 m
pojemność - 562 BRT
powierzchnia żagli - 1000 m2
rok budowy - 1896
typ - bark trójmasztowy
konstruktor - Chantiers Navals Dubigeon
stocznia - Nantes, Francja
materiał konstr. - stal
armator - Fundacja Belem, Paryż, Francja
port - Paryż, Francja
OPRACOWANIE: "SADAM", "KTOSIA"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"