BELEM

bark

Belem Trzymasztowy bark zbudowany w 1896 r. przez francuską stocznię w Nantes. Do 1913 r. woził kakao z Ameryki Południowej do Europy. W 1914 r. przebudowany na luksusowy czterdziestoosobowy jacht. Od 1921 r. był własnością księcia Westminsteru, po czym został sprzedany irlandzkiemu jachtsmenowi A.E.Guinnesowi, który zmienił mu nazwę na "Fantome II" i odbył na nim m.in. rejs dookoła świata w czasie 18 miesięcy.
W 1950 r. został sprzedany włoskiej fundacji imienia Giorgio Cini i przetaklowany na barkentynę. Pod nazwą "Giorgio Cini" służył jako statek szkolny weneckiej organizacji opiekującej się sierotami po marynarzach. Później stał zakotwiczony w Wenecji jako hulk szkolny.
W 1979 r. odkupili go francuscy miłośnicy żaglowców, przywrócili dawny kształt i pierwotną nazwę "Belem". Początkowo cumował w Paryżu jako statek-muzeum. W 1985 r. żaglowiec odzyskał zdolność żeglugową i powrócił na morze. Rok później przepłynął Ocean Atlantycki z 19 osobową załogą.

Belem
DANE TECHNICZNE
długość max.       - 54,9 m
szerokość          -  8,8 m
zanurzenie max.    -  4,6 m
pojemność          - 562 BRT
powierzchnia żagli - 1000 m2
rok budowy         - 1896
typ                - bark trójmasztowy
konstruktor        - Chantiers Navals Dubigeon
stocznia           - Nantes, Francja
materiał konstr.   - stal
armator            - Fundacja Belem, Paryż, Francja
port               - Paryż, Francja
OPRACOWANIE: "SADAM", "KTOSIA"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"

Strona główna / Współczesne żaglowce zagraniczne / Belem