Węzeł to sposób wiązania liny, dwóch lin ze sobą lub łączenia liny z innym przedmiotem. Znanych jest kilka tysięcy węzłów. W praktyce żeglarskiej wystarczy biegła znajomość ok. 20. Te poniżej to węzły najczęściej używane, z jednej grupy zastosowań. Kolejność wynika z rosnącego stopnia komplikacji.
Zwykły (supeł): zgrubienia zabezpieczające linę przed wysunięciem się z bloku lub kipy; po zaciśnięciu się trudny do rozwiązania | |
Ósemkowy (ósemka, ósemka pojedyncza): zagrubienie zabezpieczające linę przez wysunięciem się z bloku lub kipy; łatwy do rozwiązania, wiązany na końcu szotów | |
Ósemkowy podwójny (ósemka podwójna): stosowana przy dużej różnicy średnic liny i kipy | |
Rożkowy: pętla ułatwiająca przeciągnięcie liny lub nici przy użyciu rożka; też mocowanie wolne końca fału | |
Kluczka: nie zaciągająca się pętla; węzeł trudny do rozwiązania; element węzła kotwicznego itp. | |
Kluczka dwugłowa: pętla na linie o zamocowanych końcach | |
Ucho cumowe: prowizoryczna pętla na końcu cumy | |
Ratowniczy (nie zaciskająca się pętla): wiązany przez człowieka, który wypadł za burtę, na rzuconej mo linie owiniętej wokół yułowia; też jako pętla na końcu cumy | |
Ratowniczy podwójny: podwójna pętla na końcku liny; możliwa regulacja wielkości jednej pętli kosztem drugiej; zastępuje ławkę bosmańską | |
Bosmański (ratowniczy bez końca, bezpieczny podwójny, pętlowy podwójny): podwójna pętla na środku lub końcu liny bez możliwości regulacji wielkości; zastępuje ławkę bosmańską | |
Kapitański: dwie pętle w dowolnym miejscu liny; stosowany np. przy skrótach na linie | |
Pętlowy: dwie pętle z możliwością regulacji wielkości jednej kosztem drugiej; mocno sie zaciska | |
Topowy (róża topowa): trzy pętle w dowolnym miejscu na linie; awaryjne mocowanie want i sztagu do masztu itp. | |
Masztowy (róża masztowa): odmiana węzła topowego; środkowe oko dobrze zaciska się na maszcie |