Węzeł to sposób wiązania liny, dwóch lin ze sobą lub łączenia liny z innym przedmiotem. Znanych jest kilka tysięcy węzłów. W praktyce żeglarskiej wystarczy biegła znajomość ok. 20. Te poniżej to węzły najczęściej używane, z jednej grupy zastosowań. Kolejność wynika z rosnącego stopnia komplikacji.
Prosty: do łączenia dwóch lin o zbliżonej grubości | |
brak | Huntera: do łączenia dwóch lin. Stosowany w jachtingu światowym od lat 60-tych. Bez dowodu - znakomity. Wyparł skutecznie wymieniony wyżej prosty. Mocniejszy, nie zaciska się, łatwy do rozwiązania. |
Refowy (odmiana węzła prostego): łatwy do rozwiązywania poprzez
pociągnięcie za koniec pętli. Wezeł zwany w nomenklaturze polskiej "refowym" , nigdy nie służył i nie służy do refowania! Polska nazwa jest ewidentnie błędna, a jeśli wierzyć anegdocie, jest efektem błędu maszynistki, która przepisując listę nazw "węzeł : nazwa angielska / nazwa polska" po prostu pomyliła jeden wiersz! Tak naprawdę do refowania służy węzeł prosty (inaczej także płaski) popularyzowany u nas jako węzeł do łączenia dwóch lin tej samej lub podobnej średnicy. Ten węzeł nazywa się "reef knot" i to chyba wyjasnia wszystko. Uzasadnienie: w "typowej" żegludze zależy nam na szybkim i bezpiecznym zarefowaniu żagla (praktycznie z reguły grota lub bezana); nie muszę chyba udowadniać, iż prosty (czyli reef knot) można zawiązać szybciej a trzyma pewniej niż "refowy" (trzymając się polskiej nazwy). Gdy rozrefowujemy żagiel tempo wykonania tej operacji nie jest sprawą najistotniejszą (a oczywiście "refowy" rozwiązuje się szybciej niż płaski, choć i ten ostatni szarpiąc wg znanej metody za końcówki, rozwiązać można łatwo i szybko. Propozycja: pokazać wreszcie żeglarzom, że do refowania służy węzeł płaski (reef knot) i nie kontunuować błędu... komisji szkolenia PZŻ !!! |
|
Płaski: do łączenia lin o różnej grubości | |
Krzyżowy: Ten węzeł właściwie nie powinien być zaliczany
do węzłów żeglarskich. "Krzyżowy" - by odwołać się do guru linologii, czyli Ashley'a - to węzeł niebezpieczny, słaby, który nigdy nie powinien być używany. Odwołując sie do badań: jest to węzeł około 35 razy słabszy do podobnego na pierwszy rzut oka "płaskiego". |
|
Szotowy: łączenie lin różnej grubości; mocowanie szotu do ucha żagla itp. | |
Szotowy podwójny (bramszotowy): łączenie lin o dużej różnicy grubości | |
Szotowy francuski: podobnie jak bramszotowy | |
Flagowy: łączenie dwóch lin o różnej grubości; łatwy do rozwiązania przez pociągnięcie końca pętli | |
Związ wantowy: łączenie 2 lin o równych lub różnych grubościach | |
Rzutkowy I: wiązanie rzutki z cumą; łatwy do odwiązania; słabo zaciśnięty może odwiązać się sam | |
Rzutkowy II: odmiana rzutkowego I | |
Stoper I: wiązanie na sztywno wybranej liny- pracuje tylko pod obciążeniem; konieczne jest zamocowanie wolnego końca | |
Stoper II: sposób chwilowego unieruchomienia talii przez owinięcie
jej inna liną; ułatwia obłożenie liny na kandze. Według "Światowego Towarzystwa Węzłów" nie jest to węzeł (tym bardziej żeglarski) a typ przewiązu. |