Liny cumownicze, ogólna nazwa lin użytkowych do przymocowywania jachtu/statku do nabrzeża, boi postojowej, dalby cumowniczej itp.
Cuma dziobowa i rufowa; zakładanie cumy zależy od rodzaju urządzenia
cumowniczego i rozmiarów ucha na cumie (rys 1 i 2).
W przypadku obawy zsunięcia się cumy
z polera zakłada się podwójną pętlę (rys. 3). Na zajęty poler cumę należy
założyć tak, aby każdą z cum można było zdjąć niezależnie od pozostałych.
Umożliwia to przełożenie zakładanej cumy przez ucho cumy już założonej (rys. 4).
Cumy nie zakończone uchem mocuje się za pomocą węzłów cumowniczych.
Szpringi
(dziobowy i rufowy)- to zamocowane dodatkowo liny biegnące z dziobu i z rufy w kierunku
środka statku (jachtu).
Cumy poprzeczne (bresty) - to krótkie cumy prostopadłe do
burty; zapobiegają odsunięciu się burty od nabrzeża.
rys.1 | rys.2 | rys.3 | rys.4 |