KABESTANY

Kabestan szotowy, urządzenie wspomagające działania załogi przy wybieraniu lin, a szczególnie szotów i fałów. Działa na zasadzie kołowrotu obracającego się na osi pionowej, a w zależności od typu i wielkości daje przełożenie siły od kilku do kilkudziesięciu razy. Kabestany szotowe rozmieszcza się stosownie do potrzeb (pokład, kokpit, nadbudówka).

Kabestan fałowy (winda fałowa, braszpil, szpil), urządzenie mocowane na maszcie i działające na zasadzie kołowrotu i osi poziomej, służące do ułatwienia załodze pracy przy wybieraniu fałów z lin włókiennych.

Kabestan kotwiczny, urządzenie o osi pionowej, wyposażone w hamulec, bęben linowy oraz koło "orzechowe" (do wybierania łańcuchów) obracające się na wspólnej osi niezależnie od siebie. Kabestan kotwiczny poruszany jest handszpakiem wkładanym w specjalny otwór w głowicy. W klasycznym wykonaniu obracany był 4-16 handszpakami, z których każdy mógł być obsługiwany przez kilku marynarzy.

Kabestan na nowoczesnym regatowym jachcie "Złoty" kabestan z żaglowca "Esmeralda"; widoczne otwory na handszpaki
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: "Encyklopedia Żeglarstwa"

Strona główna / Trochę techniki / Kabestany