ZAWISZA CZARNY (II)
szkuner sztakslowy
Powojennemu harcerstwu bardzo potrzebny był żaglowiec do szkolenia morskiego.
Poprzedni - Zawisza Czarny - nie nadawał się
po wojnie do remontu i został zatopiony.
Ponieważ nie starczyło pieniędzy na wybudowanie nowego żaglowca, postanowiono przebudować
jednostkę, którą flota handlowa przekazała w tym celu organizacji. Tak więc
seryjny lugrotrawler rybacki "CIETRZEW", zwodowany w 1952 r. w Stoczni Północnej
w Gdańsku, został w 1960/61 r. przebudowany. Zdjęto nadbudówki, dodano stępkę balastową,
ustawiono maszty, urządzono wnętrza mieszkalne. I tak..."Zawisza Czarny II"
stał się faktem...
W 1965/66 przedłużono rufę o około 4 m, wymieniono silnik.
W 1980/81 pokładówkę zastapiono nadbudówką, wymieniono instalację elektryczną, zainstalowano
elektryczną windę kotwiczną, powiększono kuchnię i chłodnię prowiantową. Po kolejnych
przeróbkach wnętrz powstały następujace pomieszczenia mieszkalne: kubryk (24 koje, 3 hamaki),
kabina 4-osobowa dla oficerów wachtowych, kabina 4-osobowa dla starszych wachty, 7 kabin
jednoosobowych (6 dla załogi stałej i kabina armatorska).
Szkuner należy do Centrum Wychowania Morskiego i Wodnego ZHP. Uczestniczył w wielu
rejsach po Bałtyku, Morzu Północnym, Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim.
Regularnie bierze udział w imprezach organizowanych w ramach Operacji Żagiel:
w 1974 r. z Kopenhagi do Gdyni, w 1976 r. przez Atlantyk do Stanów Zjednoczonych.
W 1984 roku Zawisza brał udział w Operacji Żagiel na Wielkich Jeziorach w Kanadzie i USA
wsławiając się uratowaniem 8 członków załogi angielskiego barku "MARQUES", który
zatonał podczas regat w rejonie Bermudów. Załoga Zawiszy otrzymała za tę akcję nagrodę
"Fair Play" Komitetu Olimpijskiego. W latach 1989-1990 żaglowiec opłynał świat
w wieloetapowej wyprawie. Dwa lata później uczestniczył w obchodach 500-lecia odkrycia
Ameryki Columbus'92.
Obecny "ZAWISZA CZARNY" służy dzielnie od wielu lat, dając poczucie bezpieczeństwa i możliwość
przeżycia wielkiej przygody. Żeglujac po morzach i oceanach,
odwiedzajac wiele portów na całym świecie, stał się żaglowcem znanym i lubianym.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 42,7 m
dł. kadłuba - 36,1 m
wysokość max. -
szerokość - 6,7 m
zanurzenie - 4,5 m
tonaż - 164 BRT
powierzchnia żagli - 625 m2
prędkość śr.(żagle) - 6 węzłów
silnik - 330 KM, Diesel
prędkość na silniku - 10 węzłów
załoga - 46 osób
rok budowy - 1952 (przeb. 1961)
typ - szkuner sztakslowy
budowniczy - Stocznia Gdańska
materiał konstr. - stal
armator - CWMiW ZHP
Strona s/y "Zawisza Czarny": www.zawisza.gdynia.pl
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "BAKSZTAG"
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata", www.zeglarstwo.waw.pl; Historia statków i okrętów - album dla kolekcjonerów