ZAWISZA  CZARNY  (II)

szkuner sztakslowy

Kliknij - powiększenie (43kB) Powojennemu harcerstwu bardzo potrzebny był żaglowiec do szkolenia morskiego. Poprzedni - Zawisza Czarny - nie nadawał się po wojnie do remontu i został zatopiony.
Ponieważ nie starczyło pieniędzy na wybudowanie nowego żaglowca, postanowiono przebudować jednostkę, którą flota handlowa przekazała w tym celu organizacji. Tak więc seryjny lugrotrawler rybacki "CIETRZEW", zwodowany w 1952 r. w Stoczni Północnej w Gdańsku, został w 1960/61 r. przebudowany. Zdjęto nadbudówki, dodano stępkę balastową, ustawiono maszty, urządzono wnętrza mieszkalne. I tak..."Zawisza Czarny II" stał się faktem...

W 1965/66 przedłużono rufę o około 4 m, wymieniono silnik. W 1980/81 pokładówkę zastapiono nadbudówką, wymieniono instalację elektryczną, zainstalowano elektryczną windę kotwiczną, powiększono kuchnię i chłodnię prowiantową. Po kolejnych przeróbkach wnętrz powstały następujace pomieszczenia mieszkalne: kubryk (24 koje, 3 hamaki), kabina 4-osobowa dla oficerów wachtowych, kabina 4-osobowa dla starszych wachty, 7 kabin jednoosobowych (6 dla załogi stałej i kabina armatorska).

Szkuner należy do Centrum Wychowania Morskiego i Wodnego ZHP. Uczestniczył w wielu rejsach po Bałtyku, Morzu Północnym, Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim. Regularnie bierze udział w imprezach organizowanych w ramach Operacji Żagiel: w 1974 r. z Kopenhagi do Gdyni, w 1976 r. przez Atlantyk do Stanów Zjednoczonych. W 1984 roku Zawisza brał udział w Operacji Żagiel na Wielkich Jeziorach w Kanadzie i USA wsławiając się uratowaniem 8 członków załogi angielskiego barku "MARQUES", który zatonał podczas regat w rejonie Bermudów. Załoga Zawiszy otrzymała za tę akcję nagrodę "Fair Play" Komitetu Olimpijskiego. W latach 1989-1990 żaglowiec opłynał świat w wieloetapowej wyprawie. Dwa lata później uczestniczył w obchodach 500-lecia odkrycia Ameryki Columbus'92.

Obecny "ZAWISZA CZARNY" służy dzielnie od wielu lat, dając poczucie bezpieczeństwa i możliwość przeżycia wielkiej przygody. Żeglujac po morzach i oceanach, odwiedzajac wiele portów na całym świecie, stał się żaglowcem znanym i lubianym.

Kliknij - powiększenie (23kB) Kliknij - powiększenie (18kB) Kliknij - powiększenie (11kB) Kliknij - powiększenie (19kB) Kliknij - powiększenie (12kB)
DANE TECHNICZNE
długość max.        - 42,7 m
dł. kadłuba         - 36,1 m
wysokość max.       - 
szerokość           - 6,7 m
zanurzenie          - 4,5 m
tonaż               - 164 BRT
powierzchnia żagli  - 625 m2
prędkość śr.(żagle) - 6 węzłów
silnik              - 330 KM, Diesel
prędkość na silniku - 10 węzłów
załoga              - 46 osób
rok budowy          - 1952 (przeb. 1961)
typ                 - szkuner sztakslowy
budowniczy          - Stocznia Gdańska
materiał konstr.    - stal
armator             - CWMiW ZHP

Strona s/y "Zawisza Czarny": www.zawisza.gdynia.pl
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "BAKSZTAG"
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata", www.zeglarstwo.waw.pl; Historia statków i okrętów - album dla kolekcjonerów

Strona główna / Żaglowce polskie / Zawisza Czarny II