1901: Żaglowiec PETREA zbudowany został w 1901r. w Szwecji, w małym mieście Raa koło Helsinborga nad Sundem, za cenę 33 tysięcy koron jako współwłasność 28 udziałowców. Eksploatowany był w okresie 1901-1934 w żegludze małej.
1931: W 1931 otrzymał silnik spalinowy.
1934: Kupiony przez ZHP w 1934 za 29 tysięcy koron, stał przez lato 1934 w Jastarni, wychodzac na zatokę pod dowództwem Jana Kuczyńskiego. W zimie 1934/5 został przebudowany na statek szkolny.
1935 - 1939: W pierwszy rejs wyszedł z Gdyni 29 czerwca 1935. Chrzest jachtu odbył się 29 czerwca 1936 z udziałem pani prezydentowej M. Mościckiej jako matki chrzestnej i wicepremiera E. Kwiatkowskiego reprezentujacego marszałka Rydza-Śmigłego. W latach 1935-1939 odbył 16 rejsów pod dowództwem generała Mariusza Zaruskiego, odwiedzając 27 portów w 10 krajach i przebywając w sumie około 14 000 Mm. W 9 rejsach dla załogi nieharcerskiej (studenci Politechniki Lwowskiej, kandydacj PSM, oficerowie WP, uczniowie i nauczyciele z kół szkolnych LMiK) przeszkolono około 270 osób. Harcerzy bioracych udział w tych 9 rejsach oraz w 7 rejsach tylko dla harcerzy przeszkolono około 430 osób.
1939 - 1949: Uprowadzony przez hitlerowców do Fluisburga koło Flensburga używany był do 1943 do szkolenia podchorażych Kriegsmarine. Odstawiony i bez konserwacji od 1943 uległ zniszczeniu i po odnalezieniu i sprowadzeniu do Gdyni nie nadawał się do remontu. Stał i zawadzał w stoczni w Gdyni. W 1949 został odholowany i zatopiony.
Kilka lat temu wrak został odnaleziony w Zatoce Puckiej przez statek do badań podwodnych Centralnego Muzeum Morskiego. Leży on na głębokości 8 m na pozycji: 54°40,7'N, 18°34,1'E.
DANE TECHNICZNE długość max. (z bukszprytem)- 39,5 m dł. kadłuba (między pionami)- 31,0 m szerokość - 8,1 m zanurzenie - 3,1 m pojemność - 168 BRT powierzchnia żagli - 400 m2 typ - szkuner trzymasztowy stocznia - Raa koło Helsinborga (Szwecja) materiał poszycia - drewno