POGORIA

barkentyna

Kliknij - powiększenie (56kB) Niewiele jest żaglowców, których narodziny wzbudziły większe emocje niż Pogoria, wysmukła barkentyna o strzelistych masztach i prostym stylowym wnętrzu. Zbudowana w 1980 roku dla Bractwa Żelaznej Szekli - organizacja o celach zbliżonych do STA - stanowiła własność Telewizji Polskiej, która sfinansowała jej budowę i zapewniła środki na eksploatację żaglowca. Podejrzewano, że Pogoria jest luksusowym jachtem jednego z prominentnych przedstawicieli ówczesnego, politycznego establishmentu kraju wkraczającego w ostry kryzys ekonomiczny.
Debiut Pogorii w regatach Cutty Sark miał miejsce na trasie wyścigu Mon-Karlskrona żaglowiec pierwszy minął linię mety, pozostawiając żaglowce klasy A daleko z tyłu. Jednostka okazała się szybka, dzielna i bezpieczna, oceną tę potwierdziły następne długie rejsy statku, wyprawa na Antarktydę, gdzie żąglowiec spełniał rolę transportowca, przewożąc ludzi i sprzęt z antarktycznej stacji PAN oraz rejs do Sri Lanki i z powrotem z młodzieża na pokładzie (1983-84), znany jako Szkoła Pod Żaglami, jako że jej uczesniczy godzili zwykłe obowiązki załogi żaglowca z nauką. Pogoria Wielki sukces Szkoły sprawił, że przedsięwzięciem i statkiem zainteresowanili się Kanadyjczycy, którzy zorganizowali na jego pokładzie podobną szkołe. W trakcie trwania Szkoły statek opłynął świat.
Kolejnym przedsięwzięciem była wyprawa zorganizowana w formie Szkoły w latach 1988-89, z młodzieża z Polski, Stanów Zjednoczonych oraz Związku Radzieckkiego. Pogoria pokonała wtedy trasę dookoła Przylądka Horn, w bardzo trudnych warunkach, płynął w kierunku ze wschodu na zachód.

Na początku lat 90-tych Pogoria przyżyła prawdziwe, chociaż nie-morskie zagrożenie, kiedy okazało się, że brak środków finansowych uniemożliwia przeprowadzenie niezbędnego remontu klasowego. Sytuację uratowała jednak grupa żeglarzy z Gdyni, dzięki których inicjatywie żaglowiec został objęty organizacją opieką tego miasta. Wkrótce potem założyli oni stowarzyszenie STA - Polska.

Kliknij - powiększenie (44kB) Kliknij - powiększenie (23kB)
DANE TECHNICZNE
długość max.       - 46,8 m
dł. kadłuba        - 40,9 m
wysokość max.      - 33,5 m
szerokość          - 8,0 m
zanurzenie         - 3,8 m
wyporność          - 342 tony
powierzchnia żagli - 1000 m2
silnik             - 310 KM, Diesel
śruba napędowa     - 2-płatowa nastawna
prędkość           - 8 węzłów
załoga             - 53 osoby
rok budowy         - 1980
typ                - barkentyna
stocznia           - Stocznia Gdańska
materiał konstr.   - stal
armator            - STA, Polska


Zobacz też:
Orzeczenie Izby Morskiej w sprawie zderzenia s/y Pogoria z m.s.Gen. Popławski u ujścia Łaby ze strony Andrzeja Niemca: Wypadki żeglarskie - opisy.

www.pogoria.prv.pl - strona Pawła Furmana
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata"; www.zeglarstwo.waw.pl

Strona główna / Żaglowce polskie / Pogoria