POGORIA
barkentyna
Niewiele jest żaglowców, których narodziny wzbudziły większe emocje niż
Pogoria, wysmukła barkentyna o strzelistych masztach i prostym stylowym wnętrzu.
Zbudowana w 1980 roku dla Bractwa Żelaznej Szekli - organizacja o celach zbliżonych do
STA - stanowiła własność Telewizji Polskiej, która sfinansowała jej budowę i
zapewniła środki na eksploatację żaglowca. Podejrzewano, że Pogoria jest luksusowym
jachtem jednego z prominentnych przedstawicieli ówczesnego, politycznego establishmentu
kraju wkraczającego w ostry kryzys ekonomiczny.
Debiut Pogorii w regatach Cutty Sark
miał miejsce na trasie wyścigu Mon-Karlskrona żaglowiec pierwszy minął linię mety,
pozostawiając żaglowce klasy A daleko z tyłu. Jednostka okazała się szybka, dzielna i
bezpieczna, oceną tę potwierdziły następne długie rejsy statku, wyprawa na
Antarktydę, gdzie żąglowiec spełniał rolę transportowca, przewożąc ludzi i sprzęt
z antarktycznej stacji PAN oraz rejs do Sri Lanki i z powrotem z młodzieża na pokładzie
(1983-84), znany jako Szkoła Pod Żaglami, jako że jej uczesniczy godzili zwykłe
obowiązki załogi żaglowca z nauką.
Wielki sukces Szkoły sprawił, że
przedsięwzięciem i statkiem zainteresowanili się Kanadyjczycy, którzy zorganizowali na
jego pokładzie podobną szkołe. W trakcie trwania Szkoły statek opłynął świat.
Kolejnym przedsięwzięciem była wyprawa zorganizowana w formie Szkoły w latach 1988-89,
z młodzieża z Polski, Stanów Zjednoczonych oraz Związku Radzieckkiego. Pogoria
pokonała wtedy trasę dookoła Przylądka Horn, w bardzo trudnych warunkach, płynął w
kierunku ze wschodu na zachód.
Na początku lat 90-tych Pogoria przyżyła prawdziwe,
chociaż nie-morskie zagrożenie, kiedy okazało się, że brak środków finansowych
uniemożliwia przeprowadzenie niezbędnego remontu klasowego. Sytuację uratowała jednak
grupa żeglarzy z Gdyni, dzięki których inicjatywie żaglowiec został objęty
organizacją opieką tego miasta. Wkrótce potem założyli oni stowarzyszenie STA -
Polska.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 46,8 m
dł. kadłuba - 40,9 m
wysokość max. - 33,5 m
szerokość - 8,0 m
zanurzenie - 3,8 m
wyporność - 342 tony
powierzchnia żagli - 1000 m2
silnik - 310 KM, Diesel
śruba napędowa - 2-płatowa nastawna
prędkość - 8 węzłów
załoga - 53 osoby
rok budowy - 1980
typ - barkentyna
stocznia - Stocznia Gdańska
materiał konstr. - stal
armator - STA, Polska
Zobacz też:
Orzeczenie Izby Morskiej w sprawie zderzenia s/y Pogoria z m.s.Gen. Popławski u ujścia Łaby
ze strony Andrzeja Niemca: Wypadki żeglarskie - opisy.
www.pogoria.prv.pl - strona Pawła Furmana
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata"; www.zeglarstwo.waw.pl