LWÓW

bark

Lwów Pierwszym polskim żaglowcem szkolnym, kolebką nawigatorów jeszcze Tczewskiej Szkoły Morskiej, był trzymasztowy bark - LWÓW. Zbudowany w 1869 roku w Wielkiej Brytanii, jako fregata CHINSURA, transportował towary i pasażerów do Indii i Australii. W 1883 roku przeszedł pod włoską banderę zmieniając nazwę na LUCCO, a w 1915 roku stał się własnością holenderskiego armatora, który przetaklował go na bark z nazwie NEST. Został wyszukany przez kapitana żeglugi wielkiej Gustawa Kańskiego, który był inspektorem Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie. W lipcu 1920 roku został zakupiony przez WSM w Tczewie. W latach 1921-1929 jako szkolny żaglowiec pod polską banderą przewoził ładunki, by w ten sposób zarobić na własne utrzymanie. Jako pierwszy polski statek przekroczył równik podczas rejsu do Brazylii w 1923 roku. W 1929 roku został zastąpiony przez DAR POMORZA i został przekazany marynarce wojennej i wykorzystywany jako hulk. W 1938 roku został rozebrany.

Lwów na redzie portu gdyńskiego przed podróżą na wystawę rolniczą w Sztokholmie. Kliknij - powiększenie (35kB) Lwów w Fowey - wciąganie na maszt nowej bramreji. Kliknij - powiększenie (32kB) Wio siwki! - taką nazwę nadało temu zdjęciu kółko fotograficzne Morfot bardzo aktywne na Lwowie. Kliknij - powiększenie (30kB) Zwijanie bombram- i bramżagla w chwilę po pęknięciu bramrei. Kliknij - powiększenie (35kB) Uczniowie podczas pracy przy rufowym kabestanie. Kliknij - powiększenie (kB)
Kliknij - powiększenie (30kB) W ciszy na oceanie - emulsja negatywu zdjęcia uległa uszkodzeniu pod wpływem wysokiej temperatury panującej na statku. Kliknij - powiększenie (78kB) Rufa Lwowa. Kliknij - powiększenie (48kB) Sztorm na Lwowie. Kliknij - powiększenie (62kB) Starszy oficer Lwowa kpt. ż.w. Konstanty Maciejewicz. Kliknij - powiększenie (35kB) Mostek na Lwowie - oprowadzanie gości. Kliknij - powiększenie (41kB) Porucznik Stanisław Kosko dozoruje balastowania statku. Kliknij - powiększenie (52kB) Załadunek Lwowa glinką kaolinową. Żaglowiec sam zarabiał na swoje utrzymanie. Kliknij - powiększenie (44kB) Złamany bukszpryt. Kliknij - powiększenie (33kB) Sierpień 1923 roku - w drodze do Brazylii Lwów jako pierwsza jednostka w historii polskiej bandery przekroczył równik! Kliknij - powiększenie (51kB) Tzw. Cyrk w międzypokładzie Lwowa. Kliknij - powiększenie (55kB) Międzypokład  Lwowa. Kliknij - powiększenie (48kB) Dziesięciowiosłowy kuter Lwowa - środek komunikacji z lądem. Kliknij - powiększenie (49kB)
Trasa podróży w 1925 roku. Kliknij - powiększenie (46kB) Trasa podróży w 1926 roku. Kliknij - powiększenie (42kB)
Większość fotografii pochodzi z książki K.O.Borchardta - "Znaczy Kapitan".
DANE TECHNICZNE
długość max.       - 85,1 m
dł. kadłuba        - 79 m
wysokość max.      - 33,5 m
szerokość          - 11,4 m
zanurzenie         - 6,9 m
tonaż              - 1293 BRT
powierzchnia żagli - 1500 m2
załoga             - 35 osób zał. stałej + 140 uczniów
rok budowy         - 1869
typ                - bark trzymasztowy
stocznia           - G.R. Cloover and Co., Birkenhead (W.Brytania)
materiał konstr.   - stal

OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: www.zeglarstwo.waw.pl;K.O.Borchardt "Znaczy Kapitan"

Strona główna / Żaglowce polskie / Lwów