LWÓW
bark
Pierwszym
polskim żaglowcem szkolnym, kolebką nawigatorów jeszcze Tczewskiej Szkoły Morskiej,
był trzymasztowy bark - LWÓW. Zbudowany w 1869 roku w Wielkiej Brytanii, jako fregata
CHINSURA, transportował towary i pasażerów do Indii i Australii. W 1883 roku przeszedł
pod włoską banderę zmieniając nazwę na LUCCO, a w 1915 roku stał się własnością
holenderskiego armatora, który przetaklował go na bark z nazwie NEST. Został wyszukany
przez kapitana żeglugi wielkiej Gustawa Kańskiego, który był inspektorem Państwowej
Szkoły Morskiej w Tczewie. W lipcu 1920 roku został zakupiony przez WSM w Tczewie. W
latach 1921-1929 jako szkolny żaglowiec pod polską banderą przewoził ładunki, by w
ten sposób zarobić na własne utrzymanie. Jako pierwszy polski statek przekroczył
równik podczas rejsu do Brazylii w 1923 roku. W 1929 roku został zastąpiony przez
DAR POMORZA
i został przekazany marynarce wojennej i wykorzystywany jako hulk. W 1938 roku
został rozebrany.
Większość fotografii pochodzi z książki K.O.Borchardta - "Znaczy Kapitan".
DANE TECHNICZNE
długość max. - 85,1 m
dł. kadłuba - 79 m
wysokość max. - 33,5 m
szerokość - 11,4 m
zanurzenie - 6,9 m
tonaż - 1293 BRT
powierzchnia żagli - 1500 m2
załoga - 35 osób zał. stałej + 140 uczniów
rok budowy - 1869
typ - bark trzymasztowy
stocznia - G.R. Cloover and Co., Birkenhead (W.Brytania)
materiał konstr. - stal
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: www.zeglarstwo.waw.pl;K.O.Borchardt "Znaczy Kapitan"