KAPITAN GŁOWACKI
brygantyna
Zbudowany
w 1944 roku jako niemiecki kuter patrolowy, linie swojego kadłuba zawdzięcza jeszcze
wcześniejszej konstrukcji, a mianowicie duńskiemu szkunerowi pilotewemu, znanemu z
doskonałych właściwości morskich. Zakupiony przez Państwowe Centrum Wychowania
Morskiego został wykończony jako rybacki kecz gaflowy (234 m2 powierzchni
żagli, 6,4 m szerokości, 3,3 m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Był
statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego, łowił na Bałtyku i Morzu
Północnym. Załoga wynosiła wówczas 9 osób plus 14 uczniów. W 1967 roku został
przekazany ośrodkowi Ligi Obrony Kraju w Jastarnii, a trzy lata później trafił do
ośrodka PZŻ w Trzebieży. W 1976 roku wycofano go z ekspoatacji z powodu złego stanu
technicznego.
Fundusze, niezbędne do przeprowadzenia remontu kapitalnego, znalazły się
dopiero w 1984 roku. W 1986 roku HENRYK RUTKOWSKI powrócił na morze po gruntownej
przebudowie dokonanej przez Rybacką Stocznię Remontową PPiUR "Szkuner" we
Władysławowie. W wyniku przebudowy powstał właściwie zupełnie inny, nowy żaglowiec,
ze starego pozostał jedynie szkielet i część poszycia. Zmieniono osprzęt jednostki
przekształcając ją w brygantynę. Debiut żaglowca w Regatach Cutty Sark odbył się w
1989 roku, gdzie przybył on do Pool pod Londynem, a następnie wziął udział w regatach
na trasie Londyn-Hamburg. Jego kapitan oraz załoga bardzo szybko zintegrowała się z
resztą Floty, a statek zdobył sobie miano jednego z najbardziej popularnych. Jednostka
jest zadziwiająca szybka. Tradycyjnie przyjazna rywalizacja łączy ją z brytyjskim
ROYALISTEM oraz irlandzkim ASGARDEM.
W 1995 roku zmieniono nazwę żaglowca na "KAPITAN GŁOWACKI".
Dlaczego tego dokonano i kim był poprzedni patron żaglowca - wyjaśnia specjalnie na potrzeby
naszej witryny pan Jerzy Salecki w poniższym artykule:
Kim był Henryk Rutkowski - poprzedni patron żaglowca ?
DANE TECHNICZNE
długość max. - 30,7 m
dł. kadłuba - 24,3 m
wysokość max. - 22,4 m
szerokość - 6,4 m
zanurzenie - 3,35 m
tonaż - 99,4 BRT
powierzchnia żagli - 337,5 m2
silnik - 135 KM, Diesel
załoga - 25 osób
rok budowy - 1944
typ - brygantyna
stocznia - nieznana
przebudowa - Rybacka Stocznia Remontowa
PPiUR "Szkuner" , Władysławowo
materiał konstr. - drewno/stal
armator - Polski Związek Żeglarski
OPRACOWANIE: "KTOSIA"; Jerzy Salecki
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata", www.zeglarstwo.waw.pl