KAPITAN  GŁOWACKI

brygantyna

Kapitan Głowacki Zbudowany w 1944 roku jako niemiecki kuter patrolowy, linie swojego kadłuba zawdzięcza jeszcze wcześniejszej konstrukcji, a mianowicie duńskiemu szkunerowi pilotewemu, znanemu z doskonałych właściwości morskich. Zakupiony przez Państwowe Centrum Wychowania Morskiego został wykończony jako rybacki kecz gaflowy (234 m2 powierzchni żagli, 6,4 m szerokości, 3,3 m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Był statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego, łowił na Bałtyku i Morzu Północnym. Załoga wynosiła wówczas 9 osób plus 14 uczniów. W 1967 roku został przekazany ośrodkowi Ligi Obrony Kraju w Jastarnii, a trzy lata później trafił do ośrodka PZŻ w Trzebieży. W 1976 roku wycofano go z ekspoatacji z powodu złego stanu technicznego.
Fundusze, niezbędne do przeprowadzenia remontu kapitalnego, znalazły się dopiero w 1984 roku. W 1986 roku HENRYK RUTKOWSKI powrócił na morze po gruntownej przebudowie dokonanej przez Rybacką Stocznię Remontową PPiUR "Szkuner" we Władysławowie. W wyniku przebudowy powstał właściwie zupełnie inny, nowy żaglowiec, ze starego pozostał jedynie szkielet i część poszycia. Zmieniono osprzęt jednostki przekształcając ją w brygantynę. Debiut żaglowca w Regatach Cutty Sark odbył się w 1989 roku, gdzie przybył on do Pool pod Londynem, a następnie wziął udział w regatach na trasie Londyn-Hamburg. Jego kapitan oraz załoga bardzo szybko zintegrowała się z resztą Floty, a statek zdobył sobie miano jednego z najbardziej popularnych. Jednostka jest zadziwiająca szybka. Tradycyjnie przyjazna rywalizacja łączy ją z brytyjskim ROYALISTEM oraz irlandzkim ASGARDEM.
W 1995 roku zmieniono nazwę żaglowca na "KAPITAN GŁOWACKI".
Dlaczego tego dokonano i kim był poprzedni patron żaglowca - wyjaśnia specjalnie na potrzeby naszej witryny pan Jerzy Salecki w poniższym artykule:
Kim był Henryk Rutkowski - poprzedni patron żaglowca ?

Kliknij - powiększenie (60kB)
DANE TECHNICZNE
długość max.       - 30,7 m
dł. kadłuba        - 24,3 m
wysokość max.      - 22,4 m
szerokość          - 6,4 m
zanurzenie         - 3,35 m
tonaż              - 99,4 BRT
powierzchnia żagli - 337,5 m2
silnik             - 135 KM, Diesel
załoga             - 25 osób
rok budowy         - 1944
typ                - brygantyna
stocznia           - nieznana
przebudowa         - Rybacka Stocznia Remontowa 
                       PPiUR "Szkuner" , Władysławowo
materiał konstr.   - drewno/stal
armator            - Polski Związek Żeglarski

OPRACOWANIE: "KTOSIA"; Jerzy Salecki
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata", www.zeglarstwo.waw.pl

Strona główna / Żaglowce polskie / Kapitan Głowacki