FRYDERYK CHOPIN
bryg
"Fryderyk Chopin" jest prawdopodobnie najszybszą jaką kiedykolwiek zbudowaną jednostką tego typu.
Jego konstruktorem jest słynny Zygmunt Choreń. Twórca takich jednostek jak DAR MŁODZIEŻY i
POGORIA. wykorzystał własne przemyślenia, uzyskane w trakcie ekspoatacji
skonstruowanych przez siebie jednostek, toteż "Fryderyk Chopin" jest niewątpliwie statkiem
stanowiącym ostatnie słowo w dziedzinie konstrukcji rejowych statków żaglowych
średniej wielkości. "Fryderyk Chopin" zajął piąte miejsce w Regatach Kolumba (w
regatach uczesniczyło prawie 100 jednostek). Właścicielem statku na początku była
Fundacja "Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami" Krzysztofa Baranowskiego, jej
podstawowym celem było szkolenie młodzieży w wieku 16 -19 lat. Obok obowiązków na
statku młodzież miała normalną naukę na poziomie szkoły średniej.
Od 24 kwietnia 1996 roku właścicielem żaglowca "Fryderyk Chopin" jest Kredyt Bank S.A.
Prawie przez półtora roku żaglowiec stał przy kei. dopiero 28 listopada 1997 roku powołano
Armatorski Dom Bankowy, spółkę z większościowym udziałem Kredyt Banku S.A., która 1 grudnia
przejęła statek. Zaczęto modernizację i remont żaglowca, umożliwiającą
realizację nowej koncepcji żaglowca, jako miejsca do przeżycia morskiej przygody dla
rodziny, przyjaciół, kolegów z firmy i jej kontrahentów.
Jednak w pierwszy rejs po dwu i pół letniej przerwie popłynął Fryderyk Chopin znowu z
młodzieżą. Wyczarterowany przez Stowarzyszenie "Chrześcijańska Szkoła Pod
Żaglami" odbywa właśnie rejs dookoła Ameryki Południowej i wróci do Polski na
początku lipca. Latem tego roku żaglowiec będzie pływał po Bałtyku, pływając z
tymi którzy chcą podnieść swoje umiejętności żeglarskie i przeżyć emocje
pływania na rejowcu. Jesienią wyruszy w swoją tradycyjną trasę przez ocean,
zapraszając na pokład w kolejnych etapach żeglarzy, a na Karaibach także nurków.
Bardzo dobrze, że ten piękny żaglowiec pływa, szkoda że nie każdy może sobie na to
pozwolić.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 55,5 m
dł. kadłuba - 44,5 m
wysokość max. - 36,2 m
szerokość - 8,5 m
zanurzenie - 3,8 m
tonaż - 306 BRT
wyporność - 400 ton
powierzchnia żagli - 1 200 m2
silnik - 2 x 293 KM Diesel, przekł. hydrauliczna
załoga - 56 osób
rok budowy - 1990
typ - bryg
stocznia - Stocznia Dora, Gdańsk
materiał konstr. - stal
armator - Armatorski Dom Bankowy
OPRACOWANIE: "KTOSIA"
na podstawie: Paul Bishop - "Żaglowce świata"; www.zeglarstwo.waw.pl